Program riskAB jest narzędziem informatycznym wspierającym proces zarządzania ryzykiem operacyjnym w Banku.
Zadania programu:
- Dostarczanie Organom Banku niezbędnych informacji z zakresu zdarzeń operacyjnych i zagrożeń z tym związanych, w celu bezpiecznego zarządzania Bankiem,
- Systemowe zarządzanie ryzykiem operacyjnym na poziomie wszystkich komórek i jednostek organizacyjnych Banku.
Główne zalety programu:
- Aplikacja odznacza się prostym i łatwym w obsłudze interfejsem użytkownika. Istnieje możliwość dostępu do programu przez wszystkich pracowników (w ramach sieci bankowej) na podstawie nadanych użytkownikom szczegółowych uprawnień.
- Program wykorzystuje centralną bazę danych z dostępem dla każdego użytkownika.
- W modelu zaimplementowany został proces samooceny wg Rekomendacji M, z przykładami potencjalnych zdarzeń.
- Wprowadzane zdarzenia operacyjne przyporządkowywane są do linii biznesowych wraz z uwzględnieniem straty potencjalnej, rzeczywistej, utraconych korzyści i straty odzyskanej.
- W programie możliwe jest raportowanie RO w zakresie samooceny, zdarzeń i strat operacyjnych wg różnych kryteriów oraz z uwzględnieniem ryzyka braku zgodności, ryzyka informatycznego, a także szacowanie kapitału wewnętrznego z RO (Filar II).
Informacje techniczne:
Program zbudowany jest w oparciu o bazę danych Microsoft SQL Server z wykorzystaniem architektury klient-serwer. Zastosowane narzędzia odznaczają się niskimi wymaganiami sprzętowymi zarówno po stronie klienckiej (Windows 98) jak i serwerowej (możliwość instalacji serwera na dowolnym komputerze).
W skład oferowanego pakietu wchodzi:
- System do raportowania ryzyka operacyjnego risk AB – interfejs użytkownika oraz baza danych w aplikacji SQL Server Management,
- Procedura Zasady zarządzania ryzykiem operacyjnym,
- Szczegółowa instrukcja dla użytkowników,
- Model Outsourcing,
- Roczny serwis aktualizacyjny modelu i regulacji oraz doradztwo w zakresie wdrożenia i wykorzystywania modelu w działalności bieżącej Banku.
Prezentacja możliwości i funkcji programu